یک ایرانی دعوت اسکار را رد کرد
سلام سینما: نادر ساعیور، فیلمساز ایرانی، دعوت آکادمی اسکار را برای عضویت نپذیرفت و این تصمیم را، به کنایه، «از یادداشتهای یک ذهن زنگزده و عقبمانده و فسیل و چپزده بیسواد» نامید.

پس از اعلام نام ساعیور بهعنوان یکی از 529 سینماگر دعوتشده برای عضویت در آکادمی اسکار، این فیلمساز در یک استوری اینستاگرام نوشت: « از تمام دوستانی که دعوت آکادمی اسکار از بنده را تبریک گفتند ممنونم. اما با اطلاعات امروز خودم از ساز و کار این نهاد مالی، از حضور در آکادمی انصراف میدهم و ترجیح میدهم جزوی از این شوی تجاری و تبلیغاتی نباشم.
برای من روشن است که چه فیلمهایی اسکار میگیرند و چرا! تکلیف جایزه اسکار با کمپینهای میلیون دلاری مشخص میشود نه با ارزشهای سینمایی آثار! هرچند این سخن به این معنی نیست که هر فیلمی اسکار میگیرد، فاقد ارزشهای هنری است! من اصولاً با هر مسابقهای برای آثار هنری مخالفم! اگر روزی آنقدر پول داشته باشم که بتوانم با هزینهی خودم فیلم بسازم، آن را در هیچ فستیوالی شرکت نخواهم داد!
هرچند همین متن هم میتواند به سادگی بخشی از شو من در این جهان متظاهر به نظر برسد، اما هیچ راه دیگری برای بیان انصراف خودم پیدا نکردم. قبلاً به همین دلیل، از انتشار متون انصراف خودم از برخی جشنوارهها (حیفا، مسکو، هاینیان چین و …) پرهیز کردم تا شائبهی قهرمان بازی و شو تبلیغاتی برای خودم ایجاد نشود.