به روز شده در: ۰۲ تير ۱۴۰۵ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۵۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۲ تير ۱۴۰۵

بقائی:برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب‌دیده نداریم/تعهد آمریکا رفع همه تحریم‌های اولیه، ثانویه و بین‌المللی علیه ایران است

روزنو :سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران آخرین تحولات سیاست خارجی کشورمان را به بحث و بررسی گذاشت.

بقائی: در رابطه با اموال آزادشده ایران، هر طور که به صرفه و صلاح کشور باشد، تصمیم می‌گیریم/ روال جاری موافقت‌نامه‌های پادمان را ادامه می‌دهیم

«اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری امروز خود ضمن تسلیت ایام شهادت امام سوم شیعیان درباره فرهنگ و شعر عاشورایی گفت: فرهنگی که طی قرن‌ها در شعر و ادب در آیین‌ها و سنت‌ها در زندگی و حیات روزمره ما در تربیت خانوادگی و در حافظه جمعی این ملت حضور داشته و نسل‌های پیاپی رو پرورش داده است. شاید به همین دلیل است که هرگاه ملت ایران در معرض آزمون‌های بزرگ تاریخی قرار می‌گیرد بسیاری از ارزش‌هایی که در رفتار جمعی خود نشان می‌دهد؛ شباهتی آشکار با آموزه‌های عاشورا داشته است.

 

اموال مسدودشده ایران برای استفاده آزادانه در دسترس است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «گمانه‌زنی‌ها و ادعاهای رسانه‌ای درباره نحوه خرج کردن دارایی‌های ایران چه از محل اموال بلوکه شده و چه از محل فروش نفت، منتشر شده است، با توجه به اینکه برخی ادعا کردند که ایران محدودیتی در استفاده از این دارایی‌ها دارد و موارد مصرفی آنها هم در برخی اظهارنظرها و ادعاها مطرح شده که برای مثال شامل خرید مواد غذایی از آمریکاست، لطفا بفرمایید که آیا در استفاده از درآمد حاصل از فروش نفت و نیز دارایی‌های مسدود شده، محدودیتی وجود دارد؟ و چه سازوکاری برای آن طراحی شده، چه بازه زمانی برای بازگشت پول‌ها به عنوان گام اعتمادساز طرف مقابل پیش‌بینی شده است؟» گفت: بله، ادعای رسانه‌ای را دیدم. برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ، که قبلاً اعلام کرده بودند از بین بردن تمدن و فروپاشی ایران است، تقلیل پیدا کرده به ثروتمندتر کردن کشاورزان آمریکایی.

بقائی افزود: ما در رابطه با اموال آزادشده ایران، هر طور که به صرفه و صلاح کشور باشد، تصمیم می‌گیریم. در رابطه با خرید کالا، وزارت کشاورزی ما و سایر بخش‌هایی که متولی امر هستند، هر آن‌طور که تشخیص بدهند، هم بر اساس قیمت و هم بر اساس کیفیت، تصمیم می‌گیرند. لذا هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. مجوزهایی که در رابطه با بحث فروش نفت صادر شد، از دیروز اجرایی شده است. سایر موارد هم مشخصاً در رابطه با هزینه‌کرد از دارایی‌های محدودشده یا مسدودشده ایران به همین ترتیب است. آقای دکتر همتی دیروز توضیحات مفصلی در این رابطه داد. مهم این است که اموال مسدودشده ایران در دسترس است و برای استفاده آزادانه ایران، هر طور که تشخیص بدهد، برای تأمین کالاهایی که مدنظر کشور است، قابل استفاده خواهد بود.

 ایران، آمریکا و لبنان بر سازوکار نظارت بر توقف جنگ تفاهم کردند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر سازوکار «واحد مدیریت منازعه» در پرونده لبنان که در قالب مذاکرات سوئیس به توافق طرفین رسید، گفت: ما از ابتدای تفاهم آتش‌بس، یعنی از ۱۹ فروردین‌ماه تا امروز، شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بوده‌ایم. تعهد به توقف جنگ در لبنان یکی از اجزای لاینفک هم تفاهم آتش‌بس فروردین‌ماه و هم توافق خاتمه جنگ در یادداشت تفاهم مورخ ۲۸ خردادماه بوده است. تعهد آمریکا در این زمینه کاملاً روشن است و هیچ عذر و بهانه‌ای برای تداوم اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: سازوکاری که درباره آن تفاهم شده، با حضور طرف‌های ذی‌ربط، یعنی آمریکا، ایران، میانجیگران و دولت لبنان، شکل خواهد گرفت. این سازوکار ناظر بر حسن اجرای مفاد بند نخست یادداشت تفاهم، به‌ویژه در ارتباط با توقف جنگ در لبنان، خواهد بود و همچنین تلاش خواهد کرد از بروز برخوردهای نظامی جلوگیری کند. البته درباره جزئیات این سازوکار هنوز باید کار بیشتری انجام شود. در نشست سوئیس درباره اصل موضوع تفاهم حاصل شد، اما با توجه به پیچیدگی مسئله و تعدد طرف‌های درگیر و ذی‌مدخل، قاعدتاً در روزهای آینده باید درباره جزئیات آن گفت‌وگوهای بیشتری صورت گیرد و تفاهم‌های تکمیلی حاصل شود.

 پس از اظهارات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی، نشست چهارجانبه تشکیل نشد و تبادل پیام از طریق میانجی‌ها صورت گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «ونس اخیراً مدعی شده که هیئت ایرانی، برخلاف برخی اخباری که منتشر شده، پس از تهدیدات ترامپ جلسه مذاکره را ترک نکرد و گفت‌وگوها تا ساعت ۱ بامداد ادامه داشت. با توجه به اینکه این اظهارات با برخی روایت‌های قبلی درباره علت توقف مذاکرات در تعارض به نظر می‌رسد، روایت دقیق جمهوری اسلامی ایران از آنچه در آن جلسه رخ داد چیست؟» گفت: من همیشه به شما قول دادم روایت برایتان نگویم؛ واقعیت را بگویم. جلسه چهارجانبه با حضور ایران، آمریکا و دو میانجی از حدود ساعت ۳ بعدازظهر شروع شد و حدود یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد. قرار بر این شد که پس از یک وقفه کوتاه نیم‌ساعته، جلسه ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در همین فاصله، ما با اظهارات مهم و تهدیدآمیز مقامات آمریکایی مواجه شدیم. نشست چهارجانبه پس از آن تشکیل نشد و بحثی که ادامه یافت، تبادل پیام از طریق میانجی‌ها بود. لذا ما پس از تصمیم به توقف مذاکرات به صورت چهارجانبه، هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم. تصمیم ایران در پیشبرد اهداف کشور این بود که ما از طریق میانجی‌ها به تبادل پیام ادامه بدهیم. نتیجه‌اش را هم همگی شاهد بودید.

 قرار نیست جایگاه اروپا با «نق‌زنی» ارتقا پیدا کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «به نظر می‌رسد اروپایی‌ها خواهان ایفای نقش فعال در بحث مذاکرات هستند؛ چرا که وزیر خارجه فرانسه مدعی شده است که هر تصمیمی درباره رفع تحریم‌های سازمان ملل باید با نظر و مشارکت قدرت‌های اروپایی در شورای امنیت همراه باشد. موضع وزارت خارجه را نسبت به این اظهارات چیست؟» گفت: خود کرده را تدبیر نیست. اروپایی‌ها به دلیل رفتار خود در این، دو سال، خود را به حاشیه راندند. ما فراموش نکنیم که در جریان داستان موسوم به اسنپ‌بک، طرف‌های اروپایی هیچ اختیار و اراده‌ای از خودشان نشان ندادند و رفتار بسیار غیرمسئولانه‌ای داشتند. در جریان دو جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع بسیار ناشایستی اتخاذ کردند و دنیا شاهد این رفتار است. این رفتار غیرمسئولانه قطعاً باعث اعتبار و افزایش جایگاه طرف‌های اروپایی نخواهد شد. اروپا اگر می‌خواهد در موضوعات بین‌المللی نقش ایفا کند، باید رویکردهای خود را تغییر دهد، تصمیم بگیرد رفتار مستقل و مسئولانه‌ای داشته باشد؛ با نق‌زنی قرار نیست جایگاه اروپا ارتقا پیدا کند.

به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و کشوری که متعهد به موافقت‌نامه‌های پادمان است، روال جاری را ادامه خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «مقام‌های آمریکایی مدعی آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای شده‌اند و گفته‌اند که ایران با پذیرش بازرسان هسته‌ای موافقت کرده است. این در حالی است که شورای حکام اخیراً با فشار آمریکا و سه کشور اروپایی، قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کرد. اولاً، آیا هیئت نمایندگی ایران در سوئیس دیداری با گروسی داشت؟ ثانیاً، آیا قرار است ایران به بازرسان آژانس برای حضور در سایت‌هایی که در دو جنگ تحمیلی به آن حمله شده، دسترسی بدهد؟» گفت: پاسخ کوتاه هر دو سؤال: خیر. ما نه دیداری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم. اساساً در این زمینه هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد. ما به عنوان عضو معاهده منع اشاعه، به عنوان کشوری که متعهد به موافقت‌نامه‌های پادمان است، روال جاری را ادامه خواهیم داد وروال جاری هم خیلی روشن است.

وی ادامه داد: در رابطه با قطعنامه شورای حکام نیز لازم است من از این فرصت استفاده کنم و از کشورهایی که مسئولانه تصمیم گرفتند با این حرکت سیاسی آمریکا و کشورهای اروپایی،همراهی نکنند، تقدیر کنم. رأی منفی روسیه، چین و نیجر بسیار ارزشمند بود. همچنین کشورهایی که با رأی ممتنع خود، به نوعی مخالفت خود را با این تحرک سیاسی آمریکا و سه کشور اروپایی ابراز کردند. البته ما بسیار گله‌مند هستیم از بعضی از کشورهای منطقه که علی‌رغم اینکه شاهد اقدام جنایتکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی بودند، باز به این قطعنامه رأی مثبت دادند. این در حالی است که دیدیم اگر یک ترقه کوچک کنار تأسیسات اتمی‌شان منفجر شود، به چه نوع برخوردی متوسل می‌شوند. بنابراین این رفتار دوگانه قابل قبول نیست از طرف ما.

تعهد آمریکا رفع همه تحریم‌های اولیه، ثانویه و بین‌المللی علیه ایران است/ مجوز فروش نفت ایران با پوشش بانکی، بیمه‌ای و حمل‌ونقلی صادر شد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره لغو تحریم های ایران توسط آمریکا و تضمین ارائه شده از سوی واشنگتن در این خصوص گفت: آنچه روز گذشته صادر شد، مجوز لازم برای فروش نفت ایران، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی، به همراه تمامی الزامات و ملزومات مرتبط با این حوزه بود. به این معنا که مسائل مربوط به بیمه، حمل‌ونقل و خدمات بانکی نیز باید در چارچوب این مجوز رعایت و تسهیل شود.

وی ادامه داد: در خصوص سایر تحریم‌ها که رفع آنها نیز یکی از تعهدات آمریکا بر اساس یادداشت تفاهم است، قرار است در این بازه زمانی ۶۰ روزه گفت‌وگوهای بیشتری انجام شود. تعهد آمریکا در این زمینه روشن است و شامل رفع تمامی تحریم‌ها، اعم از تحریم‌های اولیه، ثانویه و همچنین تحریم‌هایی می‌شود که در سطح سازمان‌های بین‌المللی علیه ایران وضع شده‌اند. طبیعتاً درباره جزئیات این موضوع باید در روزهای آینده گفت‌وگو و رایزنی بیشتری صورت گیرد و امیدواریم این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

توانمندی دفاعی و موشکی ایران هیچ‌گاه موضوع مذاکره با هیچ طرفی نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «آیا در این دوره مذاکرات درباره مسائل موشکی ایران صحبتی شده و آیا قرار است در آینده بشود یا خیر؟» گفت: مطلقا. موضوع توانمندی دفاعی و موشکی ایران به هیچ عنوان نه بخشی از گفت‌وگوهای ما بوده و نه هیچ‌گاه موضوع مذاکره با هیچ طرفی خواهد بود.

هیچ عذر و بهانه‌ای برای تداوم اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان قابل پذیرش نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت تنش در لبنان براساس تفاهم اسلام ‌آباد و اینکه  آیا زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای صهیونیستی از خاک لبنان در نظر گرفته شده است؟ و چه کشورهایی در این زمینه حضور دارند؟، گفت: ما از ابتدای تفاهم آتش‌بس، یعنی از ۱۹ فروردین‌ماه تا به امروز، شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بودیم. تعهد به توقف جنگ در لبنان یکی از اجزای لاینفک هم تفاهم آتش‌بس ۱۹ فروردین بود و هم توافق خاتمه جنگ، یادداشت تفاهم مورخ ۲۸ خرداد ماه. تعهد آمریکا کاملاً روشن است و هیچ عذر و بهانه‌ای برای تداوم اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان قابل پذیرش نیست.

بقائی ادامه داد: سازوکاری که در موردش تفاهم شد، با حضور طرفین، یعنی آمریکا و ایران و میانجیگران و دولت لبنان، ناظر بر این است که هم بر حسن اجرای مفاد بند ۱ یادداشت تفاهم، مشخصاً در رابطه با توقف جنگ در لبنان، نظارت کند و هم از بروز برخوردهای نظامی جلوگیری کند. جزئیات آن باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. در مورد اصل آن در نشست سوئیس تفاهم شد. قاعدتاً موضوع پیچیده است و با توجه به طرف‌هایی که در این موضوع ذی‌مدخل هستند، طی روزهای آینده باید جزئیات بیشتری درباره آن مورد تفاهم قرار گیرد.

مطالبه‌گری خود را درباره نقش فعالانه برخی از کشورهای منطقه در تجاوز به ایران ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «ادعاهای مکرر و به نوعی اذعان مقام‌های آمریکایی، از جمله رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر همکاری و دست داشتن برخی از مقام‌های منطقه‌ای، از جمله اردن، کویت و امارات، در حمله به ایران، آیا قصد دارید پیگیری حقوقی در این رابطه انجام دهید و این اظهارات را مبنای دریافت غرامت از کشورهای منطقه قرار دهید یا خیر؟» گفت:  ما شواهد و ادله کافی داریم برای اینکه اثبات کنیم برخی از کشورهای منطقه، همان کشورهایی که نام بردید، متأسفانه در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران نقش فعالانه داشتند.این موضوع را قاعدتاً رها نخواهیم کرد. هم مستندسازی می‌کنیم و هم مطالبه‌گری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اینکه مقام‌های آمریکایی نیز صحه گذاشته‌اند و به مشارکت برخی از کشورهای منطقه در تجاوز نظامی علیه ایران اذعان کرده‌اند، مسئولیت این کشورها را سنگین‌تر می‌کند.همه می‌دانیم که اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران یک اقدام خلاف قانون و یک اقدام تجاوزکارانه بود و هر طرفی که به هر نحوی، از جمله از طریق در اختیار گذاشتن سرزمین، امکانات و فضای خود، به این اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه مساعدت کرده باشد، مسئولیت بین‌المللی خواهد داشت. حتماً ما از هر فرصت و ابزاری استفاده خواهیم کرد.

 

 
پربحث ترین روز
تصویر روز
خبر های روز
پرطرفدار